Chocoladepijler
Jeff de Bruges
De Groep Jeff de Bruges verkoopt chocolade en ijs in zijn eigen winkels en via zijn uitgebreide netwerk van franchisenemers. Deze winkels zijn exclusieve verdelers. Het bedrijf heeft een geconsolideerde omzet van EUR 185 miljoen, waarmee het in zijn segment veruit de leider is in Frankrijk wat betreft het aantal verkooppunten.
In Frankrijk werd Jeff de Bruges voor het derde jaar op rij verkozen tot favoriete foodretailer.
In 2024 zijn de resultaten van het bedrijf uitstekend en stijgen ze opnieuw: EBIT-D is 19% van de omzet.
Jeff de Bruges Diffusion, de franchisegever van het bedrijf, bevoorraadt de 530 winkels van het netwerk.
De activiteit berust op drie complementaire sectoren: chocoladegeschenken, ijs en dragees.
In 2025 en tot 2030 draait de strategie van Jeff de Bruges rond vier grote doelstellingen:
- Een sterkere leiderspositie in de premiummarkt, die toegankelijk blijft ondanks de cacaoprijzen. Dankzij de bocht die we de afgelopen jaren maakten als cacaoboer en eigenaar van onze eigen plantages in Ecuador produceren we niet alleen meer dan 1.100 ton bonen per jaar maar garanderen we ook de beschikbaarheid van onze voorraad en de traceerbaarheid en kwaliteit van de cacao. Bovendien kunnen we een ‘Bean to Bar’-aanpak bieden tegen de meest competitieve prijzen, rekening houdend met hoge sociale en milieunormen.
- Daarnaast wil Jeff de Bruges ook zijn netwerk verder en sneller ontwikkelen. Bedoeling is 75 nieuwe verkooppunten te openen in Frankrijk tegen 2030 en zijn internationale aanwezigheid uit te breiden naar verschillende regio’s (Canada, continentaal Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika).
- Deze strategie wordt ondersteund door een digitale en logistieke bocht om operationele uitmuntendheid te bereiken. Om zijn toekomst veilig te stellen, ontwikkelde Jeff de Bruges ‘Cap 25’, een omvangrijk plan dat als doel heeft de beheerstool te moderniseren, het multichannel-aanbod verder te versterken en de communicatie en relatie met klanten te verbeteren. Het beschikt op dit moment over ruim 3 miljoen geregistreerde klanten.
- Drie jaar geleden startte Jeff de Bruges een MVO-initiatief dat betrekking heeft op zowel het sociale vlak (met het programma ‘Jeff c’est nous!’, dat het werknemerswelzijn wil bevorderen) als het milieu (met de verkleining van zijn ecologische voetafdruk). Verder werd het merk verkozen tot beste werkgever 2024 in de categorie voedseldistributie*. Dat ligt in lijn met het globale plan van de groep, die sterk inzet op dat punt.