Chocoladepijler
Artista Chocolates
In 2024 heeft Artista Chocolates, gelegen ten oosten van Brussel, zijn strategie als innovatieve speler op de chocolademarkt verder ontwikkeld.
Ondanks de moeilijke situatie op de grondstoffenmarkt, en vooral dan wat betreft cacao, bleef het bedrijf groeien onder de bestaande en nieuwe klanten, en dat met de eigen merken.
In 2024 merkte Artista een zekere terughoudendheid bij de klanten van zijn eigen merken om nieuwe chocoladeproducten te lanceren als gevolg van de spanningen op de cacaomarkt. De verkoop voor 2024 lag 6,19% hoger dan in 2023.
De productiekosten daalden met 3% dankzij lagere energiekosten als gevolg van lagere contractprijzen en de 752 zonnepanelen die medio 2023 werden geïnstalleerd. Hierdoor daalde het jaarlijkse energieverbruik met 30%.
Voor 2024 heeft Artista een verlies van EUR 0,1 miljoen geboekt en is de EBITDA tot EUR 0,2 miljoen gestegen.
De duurzame inspanningen van 2024 waren vooral gericht op de waardeketen. Zo werd er nauw samengewerkt met zijn favoriete co-packer, Ijsedal, dat op slechts 10 km van de Artista-fabriek ligt.
De co-packingactiviteiten winnen niet alleen aan flexibiliteit, dankzij de lagere transportkosten (en een kleinere ecologische voetafdruk) dalen ook de kosten.
Artista weet dat menselijk kapitaal de sleutel is tot succes in de toekomst. Daarom heeft het bedrijf een interne preventieadviseur aangesteld om te waken over werkongevallen en deze terug te dringen.
In 2024 zijn Bart Dero en zijn directieteam al begonnen met de voorbereidingen voor de grootste uitdaging van 2025. Ondanks de torenhoge cacaoprijzen wil Artista Chocolates de voorkeurspartner van private labels blijven door de nadruk te leggen op innovatie en creativiteit, waarbij de productiviteit in de fabriek in Waver wordt opgedreven.