Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Chocoladepijler

Jeff de Bruges

Vorige slide
Volgende slide

De Groep Jeff de Bruges verkoopt chocolade in gespecialiseerde winkels. De omzet bedraagt EUR 171 miljoen geconsolideerd en bijna EUR 300 miljoen in totaal voor het merk, waarmee het in zijn segment veruit de leider is in Frankrijk.

De Groep wordt vertegenwoordigd door Jeff de Bruges Diffusion (de franchisegever van het merk, die de 520 winkels van het netwerk bevoorraadt, waarvan 52 voor de export) en Jeff de Bruges Exploitation (dat de 78 filialen en 60 huur-beheerovereenkomsten beheert).

De activiteit steunt op drie complementaire sectoren: chocoladegeschenken, ijs en dragees.

De chocoladeactiviteit is ondergebracht in de Groep Compagnie du Bois Sauvage. De plantage Ecuadorcolat waarborgt zelfvoorzienendheid op het vlak van cacaobonen en de zusterondernemingen Neuhaus en Artista produceren de chocoladelekkernijen.

Dankzij die controle over de hele toeleveringsketen heeft de Groep een concurrerende marktpositie op het vlak van prijzen, is hij minder gevoelig voor schommelingen in de cacaoprijs, en is het productieproces soepeler.

De activiteit kent een voortdurende vooruitgang, zowel op vergelijkingsbasis als rekening houdend met opening van winkels. De verkooppunten kennen een stabiele winstgevendheid, mede dankzij creatieve marketing.

Een belangrijke troef is de omvangrijke aanwezigheid op het Franse grondgebied, zowel in stadscentra als in winkelcentra op de beste locaties. Tegelijk verschaft dat de winkels een winstgevendheid die het voortbestaan van de strategische verkooppunten verzekert. Tot slot zorgen de uitgebreidheid van het netwerk in Frankrijk en de goede communicatie voor een merkbekendheid van 92%.

2 jaar geleden startte Jeff de Bruges een MVO-initiatief dat betrekking heeft op zowel het sociale vlak (met het programma ‘Jeff c’est nous !’, dat het werknemerswelzijn wil bevorderen) als het milieu (met de verkleining van zijn ecologische voetafdruk). Verder werd het merk verkozen tot beste werkgever 2023 in de categorie voedseldistributie. Dat ligt in lijn met het wereldwijde plan van de Groep, die sterk inzet op dat punt.

Om zijn toekomst veilig te stellen, heeft Jeff de Bruges ‘Cap 25’ ontwikkeld, een omvangrijk plan dat als doel heeft om de beheerstool te moderniseren, het multichannelaanbod verder te versterken en de communicatie en relatie met klanten te verbeteren. Het beschikt op dit moment over een basis van ruim 2,5 miljoen geregistreerde klanten.

In het licht van de grote uitdagingen van het huidige economische klimaat (zoals inflatie van grondstoffen en diensten) vertrouwt de Groep op zijn teams om zijn in de sector bovengemiddelde groei te bestendigen.