Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Chocoladepijler

Neuhaus

Vorige slide
Volgende slide

Het lijdt geen enkele twijfel dat Neuhaus een icoon blijft in de wereld van Belgische kwaliteitschocolade. Het merk ontstond in 1857, toen Jean Neuhaus de eerste winkel opende in de Koninginnegalerij in Brussel. Tot vandaag blijft de originele vestiging het belangrijkste verkooppunt van het merk.

De missie van Neuhaus is eenvoudig: het wil niet enkel België, maar de hele wereld voorzien van de beste Belgische chocolade en daarbij voortdurend verbeteren. De strategie waarmee het zijn missie wil volbrengen, steunt op vier pijlers.

De eerste pijler is een vastberaden engagement voor producten van hoge kwaliteit en voortdurende verbetering. De tweede pijler wil de online en offline merkbekendheid verhogen. De derde pijler draait om zorg voor de klant. In de laatste pijler draait het om het invoeren van eenvoudige en heldere processen.

De pijlers zijn verankerd in het kwaliteitswerk en de positieve energie die het personeel van Neuhaus belichaamt.

In 2023 trapte Neuhaus zijn festiviteiten af door met trots de verjaardag te vieren van zijn iconische creaties, de Irrésistibles. 65 jaar eerder, in 1958, werden de Caprice en de Tentation bedacht ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in Brussel. Om dat belangrijke moment te herdenken, heeft Neuhaus drie nieuwe pralines toegevoegd aan de Irrésistibles-collectie en met succes een iconische geschenkkoffer gelanceerd. Voor Pasen bereidde beroemde sterrenchef Gert de Mangeleer een beperkte oplage van zes nieuwe paaseieren voor. De collectie werd erg positief
onthaald; zo bleek uit de vele lovende commentaren in de media.

In september vond Neuhaus in samenwerking met wereldberoemde Belgische mixologen de gewone likeurpraline opnieuw uit met de lancering van de elegante en originele collectie Chocolate Cocktails. Naast de succesvolle seizoensgebonden collecties wordt de chocolade-ervaring in de winkels nog verbeterd met de lancering van de traditionele Gianduja.

In 2023 maakt Neuhaus voor het eerst hoogwaardige vegan pralines, die in 2024 op de markt zullen komen. Neuhaus maakte tevens met succes de overstap naar RPET en verving zo alle industriële plastic in verpakkingen voor eindgebruikers. Verder heeft al het verpakkingspapier voortaan het FSC-label (Forest Stewardship Council). De afschaffing van plastic en de vereenvoudiging van consumentenverpakkingen vormen in 2024 en de jaren erna een hoofdprioriteit.

Er werd aanzienlijk geïnvesteerd om de productiefaciliteit duurzamer en efficiënter te maken. Groene besparingen worden mogelijk gemaakt door de modernisering van de afvalwaterverwerking, nieuwe ledverlichting in de werkplaatsen, extra dakisolatie en de plaatsing van zonnepanelen in Vlezenbeek.

Ook de productie kende een belangrijke stap in de automatisering. Aan het eind van de lijn werd een machine geplaatst die de kwaliteit van de pralines minutieus controleert en die vervolgens in een blisterverpakking doet.

Neuhaus heeft zijn logistieke processen aanzienlijk verbeterd na een moeilijke overgang naar een extern magazijn en heeft zijn normale leveringen hervat.

2023 was voor het bedrijf een solide jaar op het vlak van omzet en EBITDA. Het merk Neuhaus was daarbij de grootste groeimotor. Met name het winkelnetwerk en de e-commerce kenden een gezonde groei. Neuhaus sloot het jaar af met erg tevreden klanten. De NPS-score, die meet in welke mate consumenten geneigd zijn de producten van een bedrijf aan te bevelen, lag opnieuw ruim boven de 85. De Neuhaus Insider-gemeenschap bereikte in 2023 meer dan 500.000 leden, een direct gevolg van de wens om te interageren met het merk Neuhaus.

In 2024 richt Neuhaus zich specifiek op de derde pijler, klantgerichtheid. De belangrijkste ambities van de vennootschap bestaan erin die missie te verwezenlijken en daarnaast de omzet en de EBITDA te laten groeien. De essentie van het productportfolio van Neuhaus omvat drie basisingrediënten: innovatie als oorspronkelijke uitvinder van de praline, Belgitude (benadrukken dat Neuhaus er trots op is in België geproduceerd te worden) en de nauwgezette aandacht voor de smaak en toelevering van onze chocolade.

Neuhaus wordt de komende jaren voor tal van uitdagingen gesteld. Zo zijn er aanzienlijke investeringen gepland om de productiviteit en het productieproces te verbeteren. Op die manier willen we prijsstijgingen voor consumenten indijken en de marges verbeteren.